You are currently viewing The Lighthouse | Εἴδομεν τὸ φῶς τὸ Λαβκραφτιανόν

The Lighthouse | Εἴδομεν τὸ φῶς τὸ Λαβκραφτιανόν

Ο Φάρος, ένα ψυχολογικό θρίλερ του 2019, πρόκειται για έργο πάθους των αδελφών Eggers. Ο Robert Eggers, ο πιο επιφανής εκ των δύο αδελφών, εισήλθε εκρηκτικά στον χώρο της έβδομης τέχνης με το The VVitch(2015) και για ακόμα μια φορά ανοίγει ένα παράθυρο στο παρελθόν και αριστοτεχνικά μας ταξιδεύει σε ένα νησί όπου η λογική φθίνει και το συναίσθημα παίρνει τα ηνία.

Το δε παράθυρο είναι μικρό, σχεδόν ασφυκτικό, με αναλογία μόλις 1.19/1, που σε συνδυασμό με το ασπρόμαυρο της εικόνας όμως φέρνει στο μυαλό ταινίες μιας άλλης εποχής. Η ιστορική ακρίβεια στην ταινία αυτή είναι εντυπωσιακή, με εξαιρετικά κουστούμια και σκηνικά που μοιάζουν βγαλμένα από ντοκιμαντέρ παρόλο που χτίστηκαν για τις ανάγκες των γυρισμάτων. Ξεχωρίζει επίσης κι ο διάλογος, που αποπνέει μια αυθεντικότητα, γεγονός διόλου τυχαίο καθώς η αργκό των ναυτικών στα βιβλία της Sarah Orne Jewett αποτέλεσε πηγή έμπνευσης και κατευθυντήριο άξονα για τους κατά τα άλλα πρωτότυπους διαλόγους. Τέλος, άξια αναφοράς είναι και η ιδιοφυής μουσική επένδυση του Mark Korven που σε συνδυασμό με τις κακόφωνες παρεμβολές των γλάρων και το μένος των κυμάτων επισφραγίζει την μοναδικότητα της ταινίας.

Μολονότι τα προαναφερθέντα θέτουν τα θεμέλια για μια εξαιρετική ταινία, ο Φάρος λάμπει χάρη στην υποκριτική δεινότητα των δύο πρωταγωνιστών του. Πρακτικά οι μόνοι άνθρωποι που εμφανίζονται στην ταινία, ο Willem Dafoe και ο Robert Pattinson δίνουν τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας τους. Καταφέρουν να μεταμορφωθούν στον αποκρουστικό, μισότρελο, μυθομανή, πολυλογά παλαίμαχο φαροφύλακα Thomas Wake και στον σιωπηλό, σχεδόν κατατονικό, αλλά εργατικό και εγκρατή Ephraim Winslow, ο οποίος αναλαμβάνει να εργαστεί για τέσσερεις εβδομάδες ως βοηθός του Thomas αντίστοιχα. Η μεταμόρφωση είναι τέλεια· για τα 109 λεπτά της ταινίας παύουν να είναι ηθοποιοί, είναι πλέον δύο φαροφύλακες σε μια βραχονησίδα κοντά στις ακτές της νέας Αγγλίας τον 19ο αιώνα, με εκπληκτική χημεία και δυναμική που ηλεκτρίζει το κατά τα άλλα γκρίζο τοπίο.

Σε όλα αυτά οφείλει ο Φάρος την φήμη του. Πρόκειται για μια ταινία που λειτουργεί παρά την αντισυμβατική της αφήγηση και την σχετικά απλοϊκή πλοκή, που εσκεμμένα μπερδεύει από ένα σημείο κι έπειτα, με το δεύτερο μισό της ταινίας να καταστρατηγεί τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ κοινού και γεγονότων καθώς μετατρέπεται περισσότερο σε ψευδαίσθηση απ’ ότι σε κινηματογραφική εμπειρία, με την αντικειμενικότητα της αφήγησης να είναι διαρκώς αμφίβολη. Επιπλέον, ο Φάρος σε κάνει να αισθάνεσαι· μεταφέρει τόσο την απόγνωση και τη δυσανασχέτηση των πρωταγωνιστών, όσο και τη χαρά και το πηγαίο τους χιούμορ που πηγάζει από πράγματα καθημερινά και τα εμφυσάει στην ψυχή του κάθε θεατή. Ακόμα και ο ίδιος ο χρόνος κυλά με τρόπο αλλοπρόσαλλο, εντός κι εκτός της ταινίας· ουδέποτε κατά τη διάρκεια της δεν βαρέθηκα, ενώ παράλληλα δεν μπορούσα να διαισθανθώ την πάροδο του χρόνου – το τέλος πλησίαζε ή βρισκόμασταν κάπου στα μισά;

Κλείνοντας θέλω να επισημάνω ότι βγήκα απ την αίθουσα γεμάτος απορίες, απορίες που δεν υποσκέλισαν την μοναδική αυτή κινηματογραφική εμπειρία, αλλά προβλημάτισαν και με παρότρυναν για περαιτέρω ανάλυση και ερμηνεία της. Η αναζήτηση της γνώσης και οι επιπτώσεις αυτής βρίσκονται άλλωστε στο επίκεντρο της πλοκής, με τον Ephraim Winslow να προσπαθεί από νωρίς να λύσει το μυστήριο του τι περικλείει το τζάμι στον φάρο. Το φως είναι άλλωστε μαγεμένο, ή τουλάχιστον αυτό ισχυρίζεται ο Thomas Wake. Όταν τελικά τα καταφέρει, θα καταδικαστεί σε μια μοίρα ανάλογη με εκείνη του Προμηθέα –γλάροι θα του φάνε τα εντόσθια, με εκείνον ανήμπορο να αντιδράσει- αρχέτυπο που συχνά συνδέεται με την αναζήτηση της γνώσης και τις συνέπειες που αυτό προκαλεί. Ευτυχώς, συνέπεια της δικής μου αναζήτησης είναι μονάχα αυτό το άρθρο.

Μοιραστείτε το άρθρο μας

Σχετικά με τον Author

Έχοντας μεγαλώσει στον Πειραιά κι έχοντας ταλαιπωρήσει όλους τους φιλοτέχνεις της περιοχής ο Κλήμης κατέληξε στο ότι πρέπει να βρει κι άλλους επίδοξους ακροατές-θύματα για τα παραληρήματά του. Οι συμφοιτητές του στο Πάντειο Πανεπιστήμιο δεν του προκάλεσαν κορεσμό κι αυτό το επωμίζεσαι εσύ τώρα φίλε αναγνώστη.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

2 Comments
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Διαβάστε και την κριτική μας εδώ. […]

trackback

[…] του Witch (2015) και του Lighthouse (2019) -διαβάστε την κριτική μας εδώ. Με πολύ έντονο, προκλητικό στιλ, κάθε κάδρο του […]